HUSK - det er dig, som personregisterfører, som skal kontakte Personregistreringsenheden om gebyrsager - ikke borgeren selv. Skriv til betaling@km.dk
Gebyr for navneændring er 585,66 kr. (2024)
Indhold
Undtagelser for gebyr
Navneændring ved vielse
Navneændring for flere i familien samtidig
Barns navneændring følger en forælders
Kønsskifte/Transkønnet
Gebyr ved digital ansøgning
Hvis ansøger ikke kan betale på borger.dk
Hvornår hæves gebyret?
Gebyr ved papiransøgning
Reserveret gebyr
Status 'Indkommende'
Status 'Sag til behandling'
Refusion af gebyr
Hvis ansøgningen ikke ønskes
Hvis en part ikke ønsker at medunderskrive
Der er betalt for mange gebyrer
Ansøger vil ændre i ansøgningen
Du kan IKKE få refunderet gebyret hvis
Skriv til betalingspostkassen
Sagsbehandling af gebyrsager
___________________________
> Find henvisning til Vejledning om navne og læs om gebyr i afsnit 8
Som udgangspunkt er alle navneændringer gebyrbelagte. Der betales ikke for navne, men for sagsbehandlingen, derfor er det heller ikke gratis at få et navn tilbage, man tidligere har båret.
Undtagelser for gebyr
Navneændring ved vielse
Man skal ikke betale gebyr for en navneændring ved vielse hvis navneændringen skaber navnefællesskab med sin ægtefælle. Navnefællesskab er ikke afhængig af placeringen af navnene. Skal ægteparret have et fælles navn, men den ene vil have det som efternavn, og den anden som mellemnavn, er der stadig navnefællesskab.
Hvis begge parter ændrer navn, men kun den ene tager et navn fra den anden part, er der også tale om navnefællesskab, og begge navneændringer er gratis.
Ønsker begge parter blot et nyt fornavn, bytter om på navne, eller sletter et eget mellem- eller efternavn, er det almindelige navneændringer med gebyr.
Den gebyrfrie periode ved vielse løber indtil 3 mdr. efter vielsesdatoen. Dvs. er man gift d. 2. juni, er sidste dag for gebyrfri navneændring d. 1. september.
Navneændringen ved vielse skal være igangsat i den periode; hvis afgørelsen først falder efter de 3 mdr., har det ingen betydning, men hvis ansøgningen kommer d. 2. september, skal der betales gebyr.
Vær opmærksom på: Hvis man ønsker navneændring efter vielsen har fundet sted, inden for de 3 mdr., skal man stadig ansøge om navneændring ved vielse. Hændelsesdatoen vil dog blive fra registreringsdatoen, ikke fra vielsesdatoen, da man ikke kan lave en ansøgning med tilbagevirkende kraft.
Navneændring for flere i familien samtidig
Hvis en familie beslutter sig for at ændre navne samtidig, skal der kun betales et enkelt gebyr. De ansøgninger, hvor der ikke skal betales, skal henvise til referencenummeret på den sag, hvor der er betalt.
Familie i dette tilfælde betyder forældre og børn under 18. To søskende, som begge er over 18 skal betale for hver deres navneændring. Der er ikke krav om navnefælleskab.
Vær opmærksom på: Ansøgningerne skal være igangsat inden for 14 dage. Kommer der ansøgninger på to personer med en måneds mellemrum, skal der betales to gebyrer.
Vær opmærksom på: der er IKKE krav om navnefællesskab når flere i familien ændrer navn samtidig.
Barns navneændring følger en forælders
Hvis en forælder har lavet navneændring for sig selv, og et barn under 18 senere skal have samme slægtsnavn, skal der ikke betales gebyr for barnet. Et barn kan følge sin forælders navneændring gebyrfrit indtil sin 18 års fødselsdag. Dog skal barnet være født og navngivet før forælderen lavede sin navneændring.
Vær opmærksom på: Denne regel gælder kun for slægtsnavne, og der skal opstå navnefællesskab mellem forælder og barn. Hvis der kun søges om ændring af et fornavn, kan det IKKE gøres gebyrfrit.
Kønsskifte/Transkønnet
Navneændring ved kønsskifte er IKKE fritaget for gebyr.
Gebyr ved digital ansøgning
Gebyret skal betales i forbindelse med ansøgning på borger.dk.
Der er mulighed for at betale med flere betalingskort og Mobile Pay.
Hvis ansøger ikke kan betale på borger.dk
Har borgeren ikke et af de ovennævnte betalingsmåder, kan ansøgningen godt gennemføres digitalt alligevel. Der skal i det tilfælde laves en aftale med sognet om, at betalingen kan ske i banken eller via netbank ved brug af girokortet bagerst på papirblanketten til Navneændring.
Borgeren skal markere, at der ikke skal betales og i bemærkninger skrive, at det er efter aftale, og at borger sender kvittering fra banken til sognet.
Du skal oplyse, at ansøgers fulde nuværende navn skal skrives i feltet ”Besked til modtager” ved betaling i netbanken.
Du skal have en kvittering for betalingen fra netbank eller bank (ikke bankudtog). På den kvittering skal det fremgå, at der er hævet et beløb, svarende til det aktuelle gebyr. Der kan stå, at pengene er sendt til Kirkeministeriet (By-, Land og Kirkeministeriet), der kan stå Social- og Ældreministeriet, eller de sidste 8 cifre fra girokortet – 84698857 – kan fremgå.
Du må ikke behandle ansøgningen, før du har dokumentation for betalingen.
Hvis ansøger ikke har vedhæftet kvitteringen selv, skal du selv vedhæfte kvitteringen for betaling på den digitale sag under Noter.
Der er forskellige status på betaling. Gebyret kan også bare være reserveret i banken, og ikke betalt.
> Læs om betalingsstatus i Indkomne sager
> Læs om 'Beløb reserveret, men ej betalt'
> Se skærmbilleder fra Navneændring på borger.dk
Hvornår hæves gebyret?
Når ansøger har indtastet sine betalingsoplysninger, reserveres gebyret på kontoen og hæves først, når ansøgningen er signeret. Skal flere signere ansøgningen, bliver pengene trukket endeligt, når første signatur er registreret.
Hvis en ansøgning fejler inden første signering, vil gebyret kun blive reserveret (læs nedenfor) - og IKKE endeligt trukket. Der skal i det tilfælde laves ny ansøgning med ny betaling, og der kan evt. sendes en mail til betaling@km.dk med anmodning om ophævelse af det reserverede gebyr. De fleste banker ophæver også automatisk det reserverede gebyr, men oftest først efter 30 dage.
> Læs om Betalingsstatus i Indkomne sager
> Læs om 'Beløb reserveret, men ej betalt'
Gebyr ved papiransøgning
Borgeren skal gå i sin netbank eller sin bank og betale girokortet nederst på papirblanketten.
Ansøger skal skrive sit fulde nuværende navn i feltet ”Besked til modtager”
Du skal have en kvittering for betalingen fra netbank eller bank (ikke bankudtog). På den kvittering skal det fremgå, at der er hævet et beløb svarende til det aktuelle gebyr. Der kan stå, at pengene er sendt til Kirkeministeriet (By-, Land og Kirkeministeriet), der kan også stå Social- og Ældreministeriet, eller de sidste 8 cifre fra girokortet – 84698857 – kan fremgå.
Kvitteringen for betaling skal arkiveres sammen med ansøgningen.
Vær opmærksom på: Kontant betaling kan kun ske til et penge institut, ikke til nogen myndighed.
Reserveret gebyr
Status 'Indkommende'
Når en betaling ligger som reserveret, fordi den sidste signatur ikke er gået igennem, får sagen oftest status 'Indkommende' og kommer ikke ind i dine Indkomne sager.
Er der et reserveret gebyr på denne sag, kan vi annullere reserveringen, hvis du sender en mail til betaling@km.dk
I dette tilfælde kan betalingen IKKE overføres til en anden sag - der skal laves en ny ansøgning med ny betaling.
Sager med status 'Indkommende', skal du ikke gøre noget ved - hverken afvise eller lukke - de er ikke klar til sagsbehandling og forsvinder automatisk fra systemet efter et halvt år.
Status 'Sag til behandling'
Det kan en sjælden gang ske, at sagen får status 'Sag til behandling' og ender i dine Indkomne sager, selv om gebyret kun er reserveret. I det tilfælde kan du
Enten
Skrive til betaling@km.dk og bede om at få gennemført betalingen. Så sender vi dig et skærmbillede af gennemførslen, som skal uploades på sagen under Noter FØR du behandler og gennemfører sagen.
Eller
Bede om en ny ansøgning med ny betaling, og skriv til betalingspostkassen og bed om at få reserveringen annulleret.
> Læs om Betalingsstatus i Indkomne sager
> Læs om 'Beløb reserveret, men ej betalt'
Refusion af gebyr
Vær opmærksom på: Med Vejledning om navne fra 2021 er reglen for refusion af gebyr uddybet i forhold til, at man ikke får gebyr refunderet, hvis man trækker sin ansøgning tilbage.
Et gebyr dækker sagsbehandlingen for navneændringen, og sagsbehandling er ikke kun at godkende men også at sende den videre til behandling i Familieretshuset, eller at afvise den.
Hvis ansøgningen fortrydes
Bliver du kontaktet af en borger, som siger, at den ansøgning du har modtaget, ikke skal behandles alligevel, f.eks. fordi personen selv har ændret mening, barnet har ændret mening, eller en person, som skal medsignere, har ændret mening, kan gebyret ikke refunderes.
Det, at du skal ind på sagen, skrive en note om, hvorfor den afvises, og afvise sagen, betragtes som sagsbehandling. Når du har afvist sagen, er den færdigbehandlet.
Det samme gælder for ansøgninger på papir, selv om du ikke skal ind i systemet og lukke sagen.
Hvis en part ikke ønsker at medunderskrive eller afviser sagen
Ønsker en part ikke at medunderskrive, kan borgeren IKKE få gebyret refunderet.
Det betyder også, at det er forventeligt, at den person, der starter ansøgningen, har sikret sig, at den anden forælder/barnet/stedforælder/plejeforælder mm vil signere, før ansøgningen påbegyndes.
Det samme vil gøre sig gældende hvis samlevere/ægtefolk ikke signerer på modpartens ansøgning, hvor der er betalt gebyr (senere end 3 mdr. efter vielse).
Vær opmærksom på - på borger.dk er det muligt at signere med en afvisning - vær derfor altid helt sikker på, at der er givet tilsagn fra de andre parter end ansøger.
> Læs om medunderskrift på en navneændring
Der er betalt for mange gebyrer
Er der betalt flere gebyrer for flere ens ansøgning, kan de(t) overskydende gebyr(er) refunderes.
Ansøger vil ændre i ansøgningen
Hvis ansøger kontakter sognet og ønsker en ændring i ansøgningen, FØR du har afgjort (godkendt/afvist) sagen i PERSON, kan ændringen ske for samme gebyr. Der er ikke grænse for ændringerne; navne kan flyttes, slettes eller tilføjes.
Du skal have skriftlig dokumentation for ændringen. Ansøger skal derfor skrive en mail til sognepostkassen om ændringen, som du kopierer ind under Noter. Herefter retter du i navnefelterne, så navnet fremgår efter ansøgers ønske.
Hvis ansøger i stedet laver en ny ansøgning på borger.dk, skal der markeres, at der ikke skal betales og henvises til referencenummeret på den sag, hvor der er betalt.
Kontakter ansøger sognet med ændringer til ansøgningen EFTER sagen er afgjort (godkendt/afvist) i PERSON, skal der laves en ny ansøgning med ny betaling.
Du kan IKKE få refunderet gebyret hvis:
- sagen afvises af sognet
- ansøgningen fortrydes (læs øverst i artiklen)
- hvis medunderskriver ikke vil signere, eller afviser sagen (se ovenfor)
- sagen behandles hos Familieretshuset, og de giver afslag
Skriv til betalingspostkassen
Sognet skal skrive til betalingspostkassen på nedenstående e-mail og anmode om refusion.
> Skriv til betalingspostkassen på betaling@km.dk
Når du skriver på vegne af borgeren, skal du altid sende fra sognepostkassen (ikke din egen km-mail) til betalingspostkassen.
Hvis du ikke har din Outlook sat op til andre afsendere end din egen mail, skal du gøre det.
> Læs hvordan du sender til en anden postkasse (PC-Supportforum)
Mailen er sikker og du kan derfor skrive fulde personnumre.
Der skal oplyses om fejlen, fuldt nuværende navn og personnummer på ansøger og også gerne sagens referencenummer.
Sagsbehandling af gebyrsager
Sagen gennemgås af Personregistreringsenheden, og hvis det vurderes, at gebyret skal refunderes, sendes sagen videre til Social- Bolig- og Ældreministeriet, som står for selve refusionen.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet modtager pengene ved gebyrindbetaling, og derfor er det også dem, der skal refundere. De har dog ikke mulighed for at vurdere sagerne, derfor ligger den opgave hos Kirkeministeriets Personregistreringsenhed.
Er betalingerne sket med betalingskort på borger.dk, skal der ikke vedlægges bevis for betaling, men hvis betalingen er sket i netbank eller i bank via girokortet på papirblanketten, skal der vedlægges en kvittering (ikke bankudtog). På den kvittering skal det fremgå, at der er hævet et beløb svarende til det aktuelle gebyr. Der kan stå, at pengene er sendt til Kirkeministeriet (By-, Land og Kirkeministeriet), eller til Social-, Bolig- og Ældreministeriet, eller de sidste 8 cifre fra girokortet – 84698857 – kan fremgå.