Betalt
Betalingsstatus "Betalt" gælder for de ansøgninger om navneændring, der er blevet betalt af ansøger.
Disse sager kan have status "Afventer signering" eller status "Sag til behandling". Hvis sagen har status "Sag til behandling", ligger sagen klar under Indkomne sager.
Beløb reserveret, men ej betalt
Hvis en sag har betalingsstatus "Beløb reserveret, men ej betalt", er sagsbehandlingsgebyret endnu ikke blevet betalt, men kun reserveret på ansøger konto.
Reservation er en funktionalitet, der ligger hos Nets og bankerne, og altså ikke en funktion, som vi kan omgå eller ændre på. Hvis borgeren spørger, hvornår en reservation af beløbet fjernes af banken, må du henvise borgeren til banken.
Hvis en sag har betalingsstatus "Beløb reserveret, men ej betalt", vil selve sagen have status "Indkommende", da ansøgningen ikke er blevet færdigsigneret af ansøger.
En sag med status "Indkommende" kan du kun finde, hvis du søger på et personnummer eller et referencenummer i Indkomne sager.
> Læs artikel om borgers betaling af navneændring - beløb reserveret, men ej betalt
Betaling findes ikke
Hvis en sag har betalingsstatus "Betaling findes ikke", har ansøger valgt ikke at betale sagsbehandlingsgebyr. Ansøger skal begrunde sit valg.
En sag med betalingsstatus "Betaling findes ikke" får status "Sag til behandling", og ligger klar under Indkomne sager.
Hvis din sagsbehandling viser, at der skal betales gebyr, skal du afvise ansøgningen, og skrive til ansøger med en begrundelse for dit afslag.