Hvis en indkommen navneændring I PERSON har betalingsstatus: "Beløb reserveret, men ej betalt", er der i selvbetjeningsløsningen "Ansøgning om navneændring med MitID" sket følgende :
Ansøgeren indtaster sine kreditkortoplysninger (ikke Dankort) i sin ansøgning og får nu vist følgende billede:
Bemærk den grønne bjælke, hvor der står:
"Betalingen er registreret. Vær opmærksom på, at pengene først trækkes fra din konto, efter du har underskrevet ansøgningen."
Ansøger kan godt senere underskrive ansøgningen, men det kræver genindtastning af betalingsoplysninger. Hvis ansøgerens signering af ansøgningen fejler, får ansøger dog ikke mulighed for at signere ansøgningen igen senere.
Årsagen til fejlsignering kan skyldes fejl hos NemLogin.
Den fejlede ansøgning får betalingsstatus ”Beløb reserveret, men ej betalt”. Hvis ansøger i en efterfølgende ansøgning afviser at betale og henviser til tidligere betaling, kan en sag med status ”Beløb reserveret, men ej betalt” IKKE bruges som dokumentation for betaling, da gebyret ikke er trukket fra ansøgers konto. Ansøger skal derfor lave en ny ansøgning, hvor der betales.
Denne vejledning er fra en bank-hjemmeside:
"...
Reservation og træk af beløb på din konto i forbindelse med køb
Straks efter at banken har modtaget besked om transaktionen, reserveres beløbet på kontoen 1). Det betyder, at du ikke længere kan disponere over det reserverede beløb. Reservationen slettes automatisk efter 7 bankdage, hvis beløbet endnu ikke er blevet hævet på kontoen. Straks efter at banken har modtaget transaktionen fra forretningen 2), trækkes beløbet på kontoen.
1) Når ansøger har indtastet sine kortoplysninger.
2) Når ansøger har signeret ansøgningen med MitID.
..."
Vær opmærksom på:
- Nogle banker ophæver først reserveringen efter 30 dage.
- Der kan ikke henvises til en reserveret betaling, når der laves en ny ansøgning.
- Hvis ikke borgeren vil vente på at reserveringen automatisk ophører, skal de henvende sig direkte til banken i første omgang, og høre, om de vil ophæve den, fordi pengene ikke hæves. Vil banken ikke det uden dokumentation, skal der sendes en e-mail til Personregistreringsenheden.
> Skriv til Personregistreringsenheden med e-mailen betaling@km.dk
- Vi skal bruge fuldt navn og personnummer på personen, som der ansøges navneændring på. Skriver borgeren selv, er e-mailen ikke sikker, og de skal kun skrive fødselsdato - evt. et referencenummer og en mailadresse til banken, så dokumentationen kan sendes direkte til dem.