> Du kan læse mere eller henvise borgeren til personregistrering.dk
Vær opmærksom på: Før du udleverer attest skal du tage stilling til følgende:
- Find attestguides og læs om der er adkomst til en attest
- Find ud af om personen er tilstrækkeligt verificeret
- Find verificeringsnøglerne
Vær opmærksom på: PERSON giver dig altid mulighed for at udstede en attest, men derfor er det ikke sikkert at du MÅ udstede den. Du skal ALTID tjekke, om borgeren er berettiget til den ønskede attest, og om vedkommende er verificeret ud fra de givne regler, før attesten udstedes.
Indhold
Generelt om attester
Personattest
Dåbsattest
Fødsels- og dåbsattest
Vielsesattest
Velsignelsesattest
Registerindsigt
Print af attest
Digitale attester
Udlevering af attester
Udlevering af attester til andre myndigheder og bobestyrer mm.
Udlevering af attester til advokater
Udlevering af attester til andre end familie i lige linje
Når borger ikke har ID
Attester på børn
Attester til udlandet
Legalisering/Apostillepåtegning
Legalisering - Danske attester til udlandet
Legalisering - Udenlandske attester til Danmark
___________________________
Generelt om attester
En attest er en kvittering på en registrering.
Vær opmærksom på: Du må ikke udstede attest, hvis ikke alle påkrævede oplysninger er verificerede.
> Undersøg om vedkommende er verificeret og læs om verificering
> Find verificeringsnøglerne
Adkomst til attest:
For overhovedet at have adkomst til en dansk attest skal mindst et af følgende krav være opfyldt.
Personen skal være verificeret efter gældende regler og:
- være fødselsregistreret i et dansk folkekirkesogn
- være fødselsregistreret i en sønderjysk kommune
- være døbt i Den Danske Folkekirke
- have fået foretaget en navneændring efter gældende navnelov fra 01.04.2006
- være registreret (tilført) på baggrund af international fremmedadoption
- være kirkeligt viet (for at få en vielsesattest)
Eller
- være død i Danmark (for udstedelse af personattest) - bemærk, at afdøde personer ikke verificeres.
Er ingen af kravene opfyldt, er der ikke adkomst til attest, og du må vejlede borgeren, at der på borger.dk kan printes en registerindsigt, med information om, hvad der står i CPR om personen.
Vær opmærksom på: Du må IKKE udlevere registerindsigt fra PERSON, hvis der ikke er adkomst til attest i øvrigt.
Der er følgende attester:
Personattest
Det er et krav, at personen er født i Danmark, eller er tilført den danske folkekirkes bøger ved dåb eller adoption, har fået en navneændring i Danmark efter 2006 eller er død i Danmark.
Personattesten dokumenterer aktuelle civile oplysninger som fødsel (fødested fremgår kun for personer født i Danmark efter 2004), forældre (hvis relationen er verificeret), navn, civilstand og dødsfald/begravelse.
Indholdet kan variere afhængigt af bekræftede oplysninger i Person/CPR.
Navn
Navnet er det aktuelle juridiske navn på udskriftstidspunktet med dato og myndighed for navnet. Adresseringsmellemnavn fremgår ikke på attester. Det er ikke muligt at få attest på tidligere navn.
> Læs om adresseringsmellemnavne
Civilstand
For personer over 18 år fremgår civilstand. Forældre fremgår kun, hvis relationen er verificeret.
Vær opmærksom på: Forældrene selv behøver ikke at være verificerede.
> Undersøg om vedkommende er verificeret og læs om verificering
Forældre fremgår med aktuelt navn.
- Hvis personen er gift, vil dato og myndighed for vielsen fremgå, samt aktuelt navn for ægtefælle .
- Hvis personen er fraskilt eller enke/-mand vil dato og myndighed fremgå, men ikke navn på tidligere ægtefælle.
Dåbsattest
Udstedes når borger er fødselsregistreret og navngivet i en sønderjysk kommune, og døbt i folkekirken i Sønderjylland .
Fødsels- og dåbsattest
Udstedes for personer som er fødselsregistreret udenfor Sønderjylland og døbt i folkekirken, også hvis dåben er foregået i Sønderjylland.
Udstedes for personer, som er fødselsregistreret i en sønderjysk kommune, og døbt i folkekirken uden for Sønderjylland.
Krav: personen er fødselsregistreret og/eller døbt i dansk sogn.
Født i udlandet, døbt i dansk folkekirkesogn:
Før du må udstede en fødsels- og Dåbsattest skal personen være fuldt verificeret.
Vær opmærksom på: Der er tale om verificering af den specifikke persons oplysninger, som du ser ved et opslag i PERSON.
> Undersøg om vedkommende er verificeret og læs om verificering
Fødselsregistreret i dansk sogn, døbt andetsteds:
Hvis man er fødselsregistreret i dansk sogn, men døbt andetsteds, f.eks. i udlandet eller i en frimenighed, kan man IKKE få en Fødsels- og Dåbsattest.
Hvis personen bliver optaget i folkekirken, anføres dåben under anmærkninger til medlemskab. Medlemskabet bekræftes på almindeligt brevpapir.
Vielsesattest
Vielsesattest udstedes for folkekirkelige vielser, hvor ægteskabet består, eller er ophørt ved død.
Mangler vielsesstedet på attesten (ved vielser foretaget før overgangen til den elektroniske kirkebog) kan bopælssognet sætte det ind i PERSON via Indberet –> Vielse –> Vielsessted.
Vær opmærksom på: Står vielsen i en papir kirkebog, skal der konfereres med vielsessognet før registrering. Telefonisk bekræftelse af vielse/vielsessted er nok. Vielsen skal ikke registreres.
Hvis vielsen er registreret med (005) i myndighedsfeltet (gælder for vielser før 1978) og med angivelse af sogn i myndighedstekstfeltet, så kan bopælssognet indsætte det korrekte vielsessted - hvis ægteskabet er aktuelt - via Ret/fortryd -> Civilstand -> OK -> Blyant -> Ret Myndighed -> Slet hvad der står i Myndighedstekst -> Gem.
Mangler vielsesstedet på attesten, (ved vielser foretaget før overgangen til den elektroniske kirkebog) kan bopælssognet sætte det ind i PERSON via Indberet –> Vielse –> Vielsessted. Er borgeren udrejst, er det udrejsesognet, der kan indberette vielsesstedet, se hvordan ovenfor.
Velsignelsesattest
Velsignelsesattest udstedes ved folkekirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab. Ægteskabet skal være registeret i CPR, inden velsignelse kan registreres. Man kan ikke få en velsignelsesattest på en velsignelse af kirkeligt ægteskab.
Registerindsigt
Registerindsigten er ikke en attest, men en udskrift af de informationer, der står om personen i CPR. Oplysningerne er dels hentet fra CPR og er dels oplysninger om kirkelige handlinger. Den udskrives på almindeligt papir og må ikke få stempel og underskrift. Registerindsigten må ikke udleveres, med mindre der er adkomst til attest i øvrigt.
> Læs evt. mere om registerindsigt
Registerindsigten må kun udleveres til borgeren selv, eller til forældremyndighedsindehavere på børn under 18 år. Den kan ikke udleveres på baggrund af en fuldmagt.
Vær opmærksom på: Hvis der ikke er adkomst til attest, skal du vejlede borgeren til at gå ind på borger.dk og selv printe registerindsigt fra CPR.
Print af attest
Du går ind på ansøgers Personside. Tjek at nødvendige oplysninger er verificerede. Mangler der verificering, skal det være på plads inden udskrift. Klik på “Dan attest” nederst, og vælg den ønskede attest, ved at klikke på blyanten til højre ud for den attest du vil udskrive.
Er personen medlem af folkekirken er teksten Den Danske Folkekirke påført i øverste venstre hjørne, dette kan klikkes væk, hvis borgeren ikke ønsker denne tekst på attesten.
Ønskes attesten udstedt på Dansk/engelsk kan du vælge det i øverste højre hjørne. Nederst vælger du, hvem der skal underskrive attesten og trykker derefter på 'Hent til print'.
Vær opmærksom på: Står du som kordegn/præstesekretær ikke på drop-down-listen til underskrift, kan du vælge det tomme felt, og skrive dit navn manuelt og bede din kirkebogsførende præst om at oprette din underskrift.
> Læs mere om at oprette underskrifter
Attesten udskrives på attestpapir, stemples med embedsstempel og underskrives af præst eller kordegn/præstesekretær.
> Bestil attestpapir
> Opsætning af printerindstillinger til udskrift af attest på attestpapir
Digitale attester
Attester kan bestilles til digital forsendelse. En digital attest har ikke embedsstempel og underskrift; den digitale signatur er indbygget i Pdf-filen. Derfor skal en digital attest også bruges i digital form; f.eks. forevises på telefonen, hvis man skal have pas.
> Læs mere om digitale signaturer på attester
Vær opmærksom på: Du skal altid sikre dig, at ansøger ved, om den myndighed, som skal have attesten, accepterer en digital attest. Der er mange lande, som stadig vil have attester på papir med stempel og håndunderskrift, og det er ærgerligt at gå igennem hele systemet, for at finde ud af, at det skulle have været på papir, og der skal startes forfra.
Udlevering af attester
Attester udleveres kun efter forevisning af ID. Du må ikke sende attester på baggrund af en telefonisk bestilling eller en bestilling på mail. Hvis personen, som skal have attesten, ikke selv har mulighed for at møde op på kirkekontoret, kan de skrive en fuldmagt, eller give en digital fuldmagt til en anden, som kan hente attesten for dem.
Fuldmagt og ID på personen, som henter attesten, skal forevises ved afhentning. Du skal gemme fuldmagten.
> Læs om fuldmagter
> Læs om hvem der må udleveres attest og oplysninger til
Udlevering af attester til andre myndigheder og bobestyrer mm.
Andre danske myndigheder og bobestyrere kan rekvirere attester uden at der behøver være fuldmagt. F.eks. kan en sagsbehandler fra kommunen rekvirere attester på plejebørn.
Vær opmærksom på: Plejeforældre kan ikke selv anmode om attester på plejebørn; det skal gå igennem sagsbehandleren.
Udlevering af attester til advokater
Advokater skal på lige fod med andre have en fuldmagt for at kunne rekvirere en attest, og de skal legitimere sig.
Udlevering af attester til andre end familie i lige linje
Skal en bedemand have en attest udleveret, skal der foreligge en særskilt fuldmagt til dette. Den fuldmagt familien skriver under på, så bedemanden varetager det praktiske i forbindelse med dødsfald og bisættelse/begravelse, er IKKE nok.
Ønsker et andet familiemedlem, f.eks. søskende, niece mv. attest på en afdød, og er det ikke muligt, at et familiemedlem i lige linje kan rekvirere attesten, skal sagen sendes til Biskoppen/Stiftet, som tager stilling til, om attesten kan udleveres.
> Læs om fuldmagter
> Læs om hvem der må udleveres personoplysninger til
Når borger ikke har ID
Hvis man får stjålet alle sine papirer, eller af anden årsag ikke har ID, skal man naturligvis stadig kunne få sin attest. Du skal i det tilfælde stille ansøger nogle opklarende spørgsmål, så du er sikker på, at den rette person sidder overfor dig. Det skal være lidt mere end eget fulde navn og personnummer. Også gerne forældres fulde navne og fødselsdatoer, evt. søskendes navne, evt. børns navne, hvor personen er døbt, tidligere adresse etc.
Attester på børn
Forældre har altid adkomst til attester på deres børn under 18 år, uanset, om de har forældremyndighed.
Attester til udlandet
Attestansøgninger for danskere, som bor i udlandet behandles typisk af udrejsesognet.
En del danskere, som bor i udlandet, har MitID. Dvs. de kan bestille en attest via borger.dk. Får du bestilling af attest til brevforsendelse til udlandet i dine indkomne sager, må du gerne sende attesten til adressen i udlandet, for når der er brugt MitID til bestillingen, er der vist ID.
Vær opmærksom på: Hvis ansøger har flere rækker i PERSON, der indeholder udenlandske adresser, kan systemet ikke læse udrejsesognet, og ansøgningen kommer dermed ikke frem. Hvis du ved, at der er lavet en ansøgning, så skriv til Afdeling for personregistrering, så kan vi finde sagen frem og sende den ud til dig.
> Skriv til Personregistreringsenheden på personregistrering@km.dk
> Læs om hvem der må udleveres attest og oplysninger til
Har ansøger ikke MitID, er det også muligt at lave en fuldmagt til en, som bor i Danmark, som kan hente attesten på deres eget kirkekontor.
Får du bestilling af attest til udlandet, hvor ansøger ikke har MitID, og heller ikke har mulighed for at skrive fuldmagt til en i Danmark, skal du sende attesten til nærmeste danske repræsentation - ambassade eller konsulat (ikke kirker eller andet), hvor attesten afhentes mod forevisning af ID. Ansøger skal give dig adresse på ambassaden/konsulatet, samt egne kontaktoplysninger.
Med attesten sender du et brev til ambassaden/konsulatet med ansøgers kontaktoplysninger, så de kan give besked om, at attesten kan afhentes.
På nogle ambassader/konsulater tager de et gebyr for udleveringen. Gebyret er ikke en fast pris, men du skal informere ansøgeren om et evt. gebyr, før du sender attesten.
Legalisering/Apostillepåtegning
Legalisering og apostillepåtegning er en bekræftelse af et dokuments ægthed.
Legalisering - Danske attester til udlandet
En attest skal i visse tilfælde, særligt, når de skal bruges i udlandet, have et ekstra stempel fra Udenrigsministeriet (UM). Dette kaldes en legalisering eller en apostillepåtegning. Det koster ca. 200 kr.
> Læs også om legalisering på Udenrigsministeriets hjemmeside
Du kan få en attest legaliseret ved personligt fremmøde i Udenrigsministeriet.
> Find Udenrigsministeriets åbningstider findes på um.dk
Hvis du har lavet papirattest til en ansøger i udlandet, som skal have den legaliseret, kan du sende attesten til:
Udenrigsministeriet
Legaliseringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 KBH K
Vedlæg en kuvert med den adresse, hvor attesten skal sendes hen efter legalisering. Det kan være Ambassade/konsulat, hvis ansøger ikke har vist ID (husk at lægge brevet med ansøgers kontaktoplysninger i kuverten), eller det kan være en privat adresse, hvis ansøger har vist ID, og attesten skal sendes direkte til dem.
Ansøger skal gå ind på Udenrigsministeriets hjemmeside og betale for legaliseringen i deres betalingssystem, og først, når Udenrigsministeriet har betalingen, laver de legaliseringen.
> Find Udenrigsministeriets betalingssystem
E-apostille
Digitale attester kan blive legaliseret/Apostille påtegnet elektronisk via Udenrigsministeriets Legalisering.
Attesten sendes fra ansøgers Digitale Post til Udenrigsministeriet, og der betales for legaliseringen i webshoppen hos UM.
> Find webshoppen på Udenrigsministeriets hjemmeside
Attesten vedbliver at være digital, og skal bruges i digital form.
> Læs mere om digitale attester og digitale signaturer
Vær opmærksom på: Du skal altid sikre dig, at ansøger ved, om den myndighed, som skal have attesten, accepterer en digital attest. Der er mange lande, som stadig vil have attester på papir med stempel og underskrift, og det er ærgerligt at gå igennem hele systemet, for at finde ud af, at det skulle have været på papir, og der skal startes forfra, og betales igen for legalisering.
Legalisering - Udenlandske attester til Danmark
Stammer dokumenterne fra et land omfattet af Apostillekonventionen, skal dokumenterne være påtegnet en Apostille.
> Læs mere om Apostillekonventionen på hcch.net
Er et land ikke omfattet af Apostillekonventionen, gælder de almindelige legaliseringsregler.
> Find henvisning til legaliseringsregler i VEJ 11344 fra 2015 kapitel 6 punkt d)
Underskriften fra det pågældende lands Udenrigsministerium skal bekræftes af den stedlige danske repræsentation.
Der henvises til Udenrigsministeriets hjemmeside:
> Find Udenrigsministeriets hjemmeside, 'Find os i verden'
På hjemmesiden findes der information om hvilken dansk ambassade, der kan være behjælpelig i det givne land, og adresse på ambassaden. Det vil almindeligvis være den danske ambassade, som varetager det sidste trin i legaliseringsprocessen.
Sagsbehandling og evt. gebyrer er ikke ens for alle danske ambassader. Du skal kontakte ambassaden direkte, for at høre om deres forhold.