Digitalt indkommet dødsattest
Hvis både anmodning og dødsattest er modtaget digitalt i sognet, bliver dødsattesten arkiveret sammen med sagen i PERSON i 5 år.
Papirdødsattest
Dødsattester med påtegning C og D skal KUN sendes i original udgave til Dødsårsagsregistret i de tilfælde, hvor politiet IKKE har påtegnet dem digitalt.
Vær opmærksom på de ændringer, der er trådt i kraft 3. oktober 2022:
Langt de fleste politikredse D-påtegner nu dødsattester digitalt, dvs. uden fysisk underskrift og stempel på papirattesten. Denne oplysning modtager vi digitalt fra Sundhedsdatastyrelsen, og derfor vil du som personregisterfører kunne se en D-påtegning direkte i PERSON under feltet ‘Dødsattest’ under ’Indkomne sager’. Dette betyder også, at du IKKE i disse tilfælde, skal kræve en original fysisk dødsattest fra bedemanden og ikke længere skal sende den til Dødsårsagsregistret.
Hvis begravelsesmyndigheden modtager og registrerer ud fra en dødsattest på papir – dette gælder uanset attestens påtegning (A, B, C og D), skal begravelsesmyndigheden sende den originale attest til Dødsårsagsregistret én gang om måneden.
> Læs generelt om dødsfald
> Find kontaktoplysninger til Sundhedsdatastyrelsen
Dødsattester med påtegning C-D skal altid sendes i original til Dødsårsagsregistret (i Sundhedsdatastyrelsen), uanset, om sognet har registreret dødsfaldet. Dødsattester sendes med brev til:
Sundhedsdatastyrelsen
Dødsårsagsregistret
Ørestads Boulevard 5
2300 København S
Fysiske dødsattester skal ikke arkiveres i sognet.