Indhold
Anmeldelse af dødsfald
Dødsfald registreret elektronisk
Dødsfald registreret manuelt
Påtegning på Dødsattest
Dødsattest sendes til Dødsårsagsregistret
Afdød uden personnummer
Afdød hjemløs med personnummer
Udrejst person med personnummer
Person med dansk domicil død i udlandet
________________________
Anmeldelse af dødsfald
Det er lægen, der anmelder dødsfald i Danmark. Det er begravelsesmyndigheden i afdødes bopælssogn eller personregisterføreren i afdødes bopælskommune (gældende for Sønderjylland), der har ansvar for registrering af dødsfaldet og som skal sørge for, at dødsfaldet er korrekt anmeldt og registreret.
Dødsfald registreret elektronisk
Normalt anvender lægen SEI (Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem) til digital indberetning af dødsfald. Når lægen anvender SEI bliver dødsfaldet registreret i CPR/PERSON. Alle der abonnerer på data i CPR får således besked om dødsfaldet – der kan være tale om bank, forsikring, pension etc.
Hvis lægen anmelder dødsfaldet digitalt i SEI, skal begravelsesmyndigheden i afdødes bopælssogn ikke foretage sig yderligere.
Dødsfald registreret manuelt
Hvis lægen ikke anvender SEI, udsteder lægen en dødsattest på papir, som anmelder/bedemand skal sørge for kommer til begravelsesmyndigheden i bopælssognet for personer der bor udenfor Sønderjylland.
Hvis afdøde boede i Sønderjylland, skal anmelder/bedemand sørge for at Personregisterføreren hos bopælskommunen får dødsattesten.
Hvis begravelsesmyndigheden i afdødes bopælssogn eller Personregisterføreren i afdødes bopælskommune modtager en dødsattest, og dødsfaldet endnu ikke er registreret, skal begravelsesmyndigheden/den sønderjyske bopælskommune registrere dødsfaldet.
Påtegning på Dødsattest
Dødsfald anmeldes med en af tre påtegninger:
- A: Hvis patientens død ikke er omfattet af reglerne om retslægeligt ligsyn
- B: Når dødsfaldet er indberettet til politiet, men hvor politiet ikke har fundet anledning til retslægeligt ligsyn
- C: Når dødsfaldet har krævet retslægeligt ligsyn, dvs. der er er tvivl om dødsmåden
- D: Feltet er udfyldt med retsmedicinsk (politiets) frigivelse af liget til begravelse
Påtegningerne A og B betyder, at begravelsesmyndigheden kan godkende anmodningen om ligbrænding og begravelse.
Påtegning C betyder, at begravelsesmyndigheden skal afvente politiets frigivelse af liget inden anmodning om ligbrænding og begravelse kan godkendes.
Påtegning D hænger sammen med Påtegning C, og udfyldes efter det retslægelige ligsyn. Når der er påtegning i både C og D, er liget frigivet til begravelse. Begravelsesmyndigheden kan derefter afgøre en anmodning om begravelse/ligbrænding.
Fra 3. oktober 2022 kan en dødsattest med Påtegning C og D indberettes digitalt af politiet, så du kan se på den digitalt indberettede dødsattest i dine Indkomne sager, at liget ER frigivet til begravelse. I de tilfælde, kræves ikke længere, at du modtager den originale dødsattest og sender den til Dødsårsagsregistret. Læs mere om dette i nyhedsbrevet fra 26. september 2022.
Dødsattest sendes til Dødsårsagsregistret
> Læs om nye retningslinjer for registrering af dødsattester (dec. 2023)
> Vær opmærksom og læs nyhedsbrevet om digitalt signerede dødsattester fra 26. september
Vær opmærksom på: Hvis begravelsesmyndigheden ligger mere end 50 km fra dødsstedet, må bedemanden gå ind på det nærmeste kirkekontor med den originale attest.
Herefter gælder følgende proces:
1. Dét kirkekontor, der modtager dødsattesten med politiets frigivelse orienterer begravelsesmyndigheden.
2. Begravelsesmyndigheden godkender anmodningen i PERSON.
3. Kirkekontoret, der modtog den originale attest sender den til slut videre til Sundhedsdatastyrelsen med almindelig brev til:
Sundhedsdatastyrelsen
Dødsårsagsregistret
Ørestads Boulevard 5
2300 København S
Afdød uden personnummer
Hvis afdøde ikke har personnummer, er det en 1.16-myndighed, der skal udtage et administrativt personnummer, og begravelsesmyndigheden skal bestille det hos 1.16-myndigheden.
> Læs evt. artikel om hvordan et administrativt personnummer udtages af en 1.16-myndighed
Derefter skal begravelsesmyndigheden registrere dødsfaldet på baggrund af den dødsattest, som lægen har udstedt på papir. Efterfølgende skal begravelsesmyndigheden registrere anmodning om begravelse og ligbrænding. En anmodning skal også registreres af begravelsesmyndigheden, hvis liget eller asken skal bringes til udlandet.
> Læs artikel om behandling af de tilfælde, hvor liget eller asken skal bringes til udlandet
Afdød hjemløs med personnummer
Hvis afdøde har personnummer, men er uden fast bopæl (hjemløs), skal det undersøges på Personsiden under tidligere adresser, hvilken myndighed, der har registreret personen uden fast bopæl. Begravelsesmyndigheden er det sogn, hvor Folkeregistret i registreringskommunen ligger.
> Læs evt. artikel om hvem der er myndighed, når afdøde var uden fast bopæl
Udrejst person med personnummer
Hvis afdøde har personnummer, men bor i udlandet, på Færøerne eller i Grønland, er det hændelsessognet der er begravelsesmyndighed – se mere her - (ny artikel Død i DK uden fast adresse eller udland).
> Læs evt. artikel om hvem der er myndighed når afdøde boede i udlandet, på Færøerne eller i Grønland
Person med dansk domicil død i udlandet
Ved dødsfald i udlandet, skal de pårørende selv kontakte Borgerservice i afdødes bopælskommune, for at få dødsfaldet registreret.
Dødsfaldet registreres af Borgerservice under civilstand.
Begravelsesmyndigheden skal ikke have den udenlandske dødsattest.