Indhold
Sag til behandling
Indkommende
Afventer signering
Afvist
Afvist af borger
Lukket
Sendt til vielsesmyndigheden
Sendt til Familieretshuset
Udløbet
Begravelser
Sogn ikke fundet (status KUN synlig for Personregistreringsenheden)
__________________________
Sag til behandling
Sager der ligger klar til din sagsbehandling vises umiddelbart i din oversigt i indkomne sager. Sagerne har alle nødvendige signaturer, og du kan påbegynde sagsbehandling.
Indkommende
Sager med status 'Indkommende' er ansøgninger, som borgeren er begyndt at udfylde i en selvbetjening, men hvor borgeren ikke har signeret ansøgningen endnu. En sag med status Indkommende vil ikke ligge som én af dine indkomne sager. Du kan søge efter en sag i Indkommende sager - der har status "Indkommende" ved at indtaste enten personnummer eller sagens referencenummer -> klikke på den fane du vil søge en sag på -> klik på "Vis" i bunden af billedet.
Sager med status "Indkommende" skal du kun reagere på, når en borger henvender sig om sagen. Du skal forklare ansøgeren, at han/hun endnu ikke har signeret ansøgningen. Du skal derfor bede ansøger om at logge sig på selvbetjeningen på borger.dk igen, og signere den påbegyndte ansøgning.
Hvis ansøgningen er blevet forældet (14. dage fra ansøgningen blev indsendt) og ikke ligger klar til signering i selvbetjeningen, skal ansøger lave en ny ansøgning.
Betaling: Hvis en indkommende sag er en ansøgning om navneændring, og sagsbehandlingsgebyret betales med et kreditkort, bliver pengene kun "reserveret" af banken på ansøgers konto, indtil ansøger signerer ansøgningen. Først da trækkes beløbet endeligt fra ansøgers konto. Hvis ansøger derimod ikke signerer sin ansøgning, forbliver beløbet reserveret, indtil den ophæves af banken typisk efter 30 dage. Dette kan dog variere afhængigt af banken.
"Beløb reserveret" eller "Ej fundet" i en navneændring med status "Indkommende"
Vær opmærksom på: I tilfælde af tekniske fejl, kan Personregistreringsenheden ophæve det reserverede gebyr. I det tilfælde skal sognet eller borger sende en mail med besked om nuværende navn på den person ansøgningen omhandler, fødselsdato og evt. referencenummer på ansøgningen.
> Send en mail om ophævelse af reserveret gebyr til betaling@km.dk
Afventer signering
Sager der afventer signering kan du kun finde ved søgning i Indkomne sager. Sagen er ikke parat til din sagsbehandling. Ansøger har signeret, men der mangler én eller flere signaturer, se eksempel nedenfor.
Hvis ansøger retter henvendelse til en sag som har status "Afventer signering", kan du informere ansøger om, at han/hun kan logge sig ind i selvbetjeningen og se, hvem der mangler at signere ansøgningen. Du kan samtidig meddele ansøger, at datoen for sidste frist for signering står på ansøgers kvitteringsmail.
Betaling: Gebyret bliver trukket på ansøgers konto, når han/hun signerer. Nedenstående eksempel viser en ansøgning der afventer signering. Selvom der er spørgsmålstegn ved gebyr, er gebyret trukket.
Afvist
Sager med status "Afvist" kan du kun finde ved søgning i Indkomne sager. Sagen er blevet afvist af sognet, fordi den ikke kunne sagsbehandles.
Afvist af borger
Sager med status "Afvist af borger" er sager, hvor en ansøger har udfyldt og signeret en ansøgning, hvor én eller flere parter siden har signeret en afvisning af ansøgningen. Disse sager kan ikke sagsbehandles eller genåbnes, da en sag lukkes ved en signeret afvisning af ansøgningen. Ansøger må udfylde en ny ansøgning. Afviste sager skal du søge efter under Indkomne sager.
Lukket
Sager med status "Lukket" er sager, som er blevet lukket af sognet. f.eks. hvis der er ansøgt om det samme flere gange. Du kan finde sager med status 'Lukket' ved søgning i Indkomne sager.
Sendt til vielsesmyndigheden
Navnesager med status "Sendt til vielsesmyndigheden" er igangværende sager, som er godkendt af bopælssognet, og som afventer endelig registrering, til efter vielsen har fundet sted. Sagerne ligger i bopælssognets oversigt over navneændringer ved vielse.
Sendt til Familieretshuset
Sager med status "Sendt til Familieretshuset" er sager, som er sendt fra jer som bopælssogn til Familieretshuset til videre sagsbehandling. Du kan finde sager med status 'Sendt til Familieretshuset' ved søgning i Indkomne sager.
Udløbet
Sager med status "Udløbet" er sager, hvor ansøgningen ikke er blevet færdigsigneret inden for tidsfristen. Ansøger skal lave en ny ansøgning. En udløbet sag vises ikke under Indkomne sager, men man kan søge sagen frem samme sted.
Begravelser
Anmodninger om begravelse og ligbrænding kan have følgende status:
'Godkendt', 'Afvist', 'Lukket', 'Sag til behandling', 'Sogn ikke fundet'
Det er begravelsesmyndigheden som godkender, afviser eller lukker en anmodning.
Begravelsesmyndigheden kan kun få adgang til de anmodninger, som de er sagsbehandlende myndighed for. De ubehandlede anmodninger skal søges frem på personnummer eller referencenummer. Sager med status 'Sogn ikke fundet' kan KUN søges frem af Personregistreringsenheden og har kun denne status, hvis afdøde ikke boede i DK på tidspunktet for dødsfaldet.
Oplysninger i nedenstående eksempel viser, at sognet har godkendt anmodningen og der er registreret en dødsattest med en påtegning A. Find afgørelsen ved at åbne sagen på luppen under Aktioner:
> Læs artikel der beskriver, hvad de forskellige påtegninger betyder
Sogn ikke fundet (status KUN synlig for Personregistreringsenheden)
Sager med status "Sogn ikke fundet" er sager, som endnu ikke er blevet knyttet til et sagsbehandlende sogn. KUN Personregistreringsenheden kan se sager med denne status. Det kan for eksempel forekomme ved en ansøgning om navneændring eller en attestbestilling, hvor ansøger ikke er registreret med en dansk bopælsadresse i CPR, og dermed ikke har et bopælssogn.
Hvis en borger har kontaktet sognet, og der mangler en digitalt indberettet sag, skal du skrive til Personregistreringsenheden , som kan knytte dit sogn til sagen, hvis dit sogn skal være den sagsbehandlende myndighed.
> Skriv til Personregistreringsenheden på personregistrering@km.dk
_______________________________________________________________________________________________________________
Øvrige links
Find alle Indkomne sager i sognet - (også sager, der ikke er til behandling)
Hvordan lukker (sletter) du en sag i Indkomne sager?
Betalingsstatus i Indkomne navneændringer - betaling af gebyr for navneændring
Oversigt og forklaring til Ikoner og knapper til indkomne sager mv. i PERSON