Indhold:
Sag til behandling
Indkommende
Afventer signering
Afvist
Afvist af borger
Lukket
Sogn ikke fundet
Sendt til vielsesmyndigheden
Sendt til Familieretshuset
Udløbet
Sag til behandling
Sager der ligger klar til din sagsbehandling vises umiddelbart i din oversigt i indkomne sager. Sagerne har alle nødvendige signaturer, og du kan påbegynde sagsbehandling.
Indkommende
Sager med status Indkommende er ansøgninger, som borgeren er begyndt at udfylde i en selvbetjening, men hvor borgeren ikke har signeret ansøgningen endnu. En sag med status Indkommende vil ikke ligge som en af dine Indkomne sager. Du kan søge efter en sag med status Indkommende ved at indtaste enten personnummer eller sagens referencenummer.
Sager med status Indkommende skal du kun reagere på, når en borger henvender sig om sagen. Du skal forklare borgeren, at borgeren endnu ikke har signeret sin ansøgning. Du skal derfor bede ansøger om at logge sig på selvbetjeningsløsningen igen, og signere den påbegyndte ansøgning. Hvis ansøgningen er blevet forældet og ikke ligger klar til signering i selvbetjeningsløsningen, skal ansøger lave en ny ansøgning.
Betaling: Hvis en indkommende sag er en ansøgning om navneændring, og sagsbehandlingsgebyret betales med et kreditkort, bliver pengene reserveret af banken på ansøgers konto, indtil ansøger signerer ansøgningen. Når ansøgningen er signeret, trækkes beløbet endeligt fra ansøgers konto. Hvis ansøger derimod ikke signerer den indkomne ansøgning, vil banken efter en periode fjerne reserveringen af beløbet igen. Spørgsmål om hvor lang tid det tager for en bank at fjerne reservationen af beløbet, skal rettes til banken.
Hvis sagsbehandlingsgebyret betales med et debetkort (for eksempel et Dankort), bliver gebyret IKKE reserveret, men derimod trukket direkte fra ansøgers konto, når ansøgningen er færdigsigneret.
Læs om forskellen mellem et kreditkort og et debetkort her
Afventer signering
Sager der afventer signering kan du kun finde ved søgning i Indkomne sager. Sagen er ikke parat til din sagsbehandling. Ansøger har signeret, men der mangler en eller flere signaturer, se nedenfor.
Hvis ansøger retter henvendelse til en sag som har status Afventer signering, kan du informere ansøger om, at ansøger kan logge sig ind i selvbetjeningsløsningen og se, hvem der mangler at signere ansøgningen. Du kan samtidig meddele ansøger, at datoen for sidste frist for signering står på ansøgers kvitteringsmail.
Betaling: Hvis det gælder en navneændring, er beløbet ikke trukket endeligt på ansøgers konto. Betaling sker først når, den er færdigsigneret af alle parter.
Afvist
Sager med status Afvist kan du kun finde ved søgning i Indkomne sager. Sagen er blevet afvist af sognet, fordi den ikke kunne sagsbehandles.
Afvist af borger
Sager med status Afvist af borger er sager, hvor en ansøger har udfyldt og signeret en ansøgning, hvor én eller flere parter siden har signeret en afvisning af ansøgningen. Disse sager kan ikke sagsbehandles eller genåbnes, da en sag lukkes ved en signeret afvisning af ansøgningen. Ansøger må udfylde en ny ansøgning. Afviste sager skal du søge efter under Indkomne sager.
Lukket
Sager med status Lukket er sager, som er blevet lukket af sognet. F.eks. hvis der er ansøgt om det samme flere gange. Du kan finde sager med status Lukket ved søgning i Indkomne sager.
Sendt til vielsesmyndigheden
Navnesager med status Sendt til vielsesmyndigheden er igangværende sager, som er godkendt af bopælssognet, og som afventer endelig registrering, til efter vielsen har fundet sted. Sagerne ligger i bopælssognets oversigt over Navneændringer ved vielse.
Sendt til Familieretshuset
Sager med status Sendt til Familieretshuset er sager, som er sendt fra jer som bopælssogn til Familieretshuset til videre sagsbehandling. Du kan finde sager med status Sendt til Familieretshuset ved søgning i Indkomne sager.
Udløbet
Sager med status Udløbet er sager, hvor ansøgningen ikke er blevet færdigsigneret inden for tidsfristen. Ansøger skal lave en ny ansøgning. En udløbet sag vises ikke under Indkomne sager, men man kan søge sagen frem samme sted.
Begravelser
Anmodninger om begravelse og ligbrænding kan have følgende status:
Godkendt, Afvist, Lukket, Sag til behandling, Sogn ikke fundet
Det er begravelsesmyndigheden som godkender, afviser eller lukker en anmodning. Begravelsesmyndigheden kan kun få adgang til de anmodninger, som de er sagsbehandlende myndighed for. De ubehandlede anmodninger skal søges frem på personnummer eller referencenummer.
Oplysninger i nedenstående eksempel viser, at sognet har godkendt anmodningen og der er registreret en dødsattest med en påtegning A. Find afgørelsen ved at åbne sagen på luppen under Aktioner:
Sogn ikke fundet (status KUN synlig for p-supporten)
Sager med status Sogn ikke fundet er sager, hvor sagen endnu ikke er blevet knyttet til et sagsbehandlende sogn. KUN p-supporten se sager med denne status. Det kan for eksempel forekomme ved en ansøgning om navneændring eller en attestbestilling, hvor ansøger ikke er registreret med en dansk bopælsadresse i CPR, og dermed ikke har et bopælssogn.
Hvis en borger har kontaktet sognet, og der mangler en digitalt indberettet sag, skal du kontakte P-supporten, som kan knytte dit sogn til sagen, hvis dit sogn skal være den sagsbehandlende myndighed.
_______________________________________________________________________________________________________________
Øvrige links
Find alle Indkomne sager i sognet - (også sager, der ikke er til behandling)
Hvordan lukker (sletter) du en sag i Indkomne sager?
Betalingsstatus i Indkomne navneændringer - betaling af gebyr for navneændring