Når du er i gang med en registrering i PERSON, kan du opleve forskellige beskeder fra systemet, nogle af disse kan du se eksempler på i denne artikel.
Generelt gælder, at beskeder der er markeret med en rød farve, skal du være særlig opmærksom på mens beskeder, der er markeret med orange, blot er orientering og påmindelser, som du i nogle tilfælde kan ignorere. Beskeder markeret med grønt er kvitteringer for dine registreringer eller rettelser.
Ud over beskeder i forbindelse med din registrering, finder du også oplysninger i systemet, der kan være forbundet med en digital ansøgning, som f.eks. betaling ved navnesager.
Nedenstående er en række eksempler.
Beskeder til orientering (ofte markeret med orange)
Personen har data ’i Vent’
'Fornavn er ikke et tilladt navn'
Fejlmelding "Stedfelt skal være udfyldt"
? under Gebyr
'Betaling findes ikke' - der er ikke betalt
'Betaling findes ikke' - beløbet kan være reserveret
Advarsler (røde markeringer)
'Ung under 18'
Røde felter og 'Pseudonym'
'Krævede felter skal udfyldes' eller 'Folkekirkeforhold skal ændres'
'Personens fornavn eller efternavn skal være blank'
Kvitteringer (grønne markeringer)
Navne - Fortryd er ajourført
Dåb - Fortryd er ajourført
_____________________
Beskeder til orientering (ofte markeret med orange)
Personen har data ’i Vent’
Hvor? – registrering af en hændelse, før hændelsen skal ske.
Du får en besked om, at der ligger en sag i Vent på personen, hvis du laver en ny registrering med hændelsesdato før det, som ligger i Vent. Det kan f.eks. være en navneændring, dåb, vielse eller andet.
Fornavn er ikke et tilladt navn
Hvor? - registrering af navn
I forbindelse med indberetningen af et navn, der ikke allerede forekommer på listen over godkendte fornavne på Familieretshusets hjemmeside vises nedenstående besked. Det kan også ske, at beskeden kommer, selv om fornavnet allerede er på Familieretshusets liste, da listerne ikke bliver opdateret lige så ofte i PERSON.
> Find evt. godkendte fornavne på Familieretshusets navnelister
Beskeden giver dig et hint om, at du bør tjekke listen over godkendte fornavne på Familieretshusets hjemmeside. Som led i din sagsbehandling skal du have styr på Navneloven – om navnet kan godkendes af dig eller om ansøgningen skal sendes til Familieretshuset.
> Find evt. henvisning til navneloven
Hvis du er myndighed for at kunne godkende navnet, skal du indberette det ved hjælp af fornavnsindberetning.
Vær opmærksom på: Hvis navnet allerede ER på Familierethusets navneliste, skal du IKKE indberette det, for så er navnet godkendt, men endnu ikke opdateret i PERSON.
Fejlmelding "Stedfelt skal være udfyldt"
Hvor? - ved registrering af en ‘Anden dåb’
Fejlmeldingen "Stedfelt skal være udfyldt" kommer, fordi du har forsøgt at gemme en dåb som "Anden dåb". Hvis det ikke er en dåb i folkekirken, skal du anvende denne funktion men også huske at udfylde i Stedfeltet, da disse felter er knyttet til hinanden.
Hvis du har valgt "Dåb i folkekirken" skal du udfylde feltet "Kirke".
? under Gebyr
Hvor? - indkomne sager Navneændring/Navneændring ved vielse
? betyder, at der muligvis ikke er en betaling. Du skal åbne sagen og se på fanebladet Betaling. Er der ingen betaling, skal du vurdere om sagen er gebyrfri, eller tjekke om der er betalt på en anden ansøgning.
'Betaling findes ikke' - der er ikke betalt
Hvor? - Navneændring, faneblad Betaling
Denne besked vises, når ansøger har valgt muligheden ikke at skulle betale i selvbetjeningen. Der vil være en begrundelse for den manglende betaling.
Du skal i din sagsbehandling tage stilling til, om navneændringen er gebyrfri, eller om der evt. er betalt på en anden ansøgning.
'Betaling findes ikke' - beløbet kan være reserveret
Efter indførelsen af Mobile Pay som betalingsmiddel, kan der komme sager i dine indkomne sager med status 'Sag til behandling' og 'Betaling findes ikke', hvor beløbet er reserveret. Skriv til betaling@km.dk og hør om det er tilfældet før du afviser sagen.
Advarsler (røde markeringer)
Advarsler markeret med rødt skal du være særlig opmærksom på. Det kan være en igangværende registrering, hvor du mangler at tilføre nogle oplysninger eller oplysninger, der skal tjekkes som i eksemplerne herunder:
'Krævede felter skal udfyldes' eller 'Folkekirkeforhold skal ændres'
Hvor? – indberetning af en navngivning ved dåb
I forbindelse med indberetning af en kirkelig handling skal der indtastes en præst OG folkekirkeforholdet skal huskes i forbindelse med medlemskabet:
'Personens fornavn eller efternavn skal være blank'
Hvor? – indberetning af navngivning
Hvis du er i gang med at indberette en navngivning på en allerede navngivet person, vil du få nedenstående besked, fordi personen allerede ER navngivet. Du skal i stedet indberette en navneændring.
Røde felter og 'Pseudonym' OBS - opdateres i forhold til MitID
Hvor? - Ansøgningsdata på indkommende sag
Hvis der står ’Pseudonym’ ved ansøger eller ved den, der skal medsignere, i stedet for et navn, og feltet er rødt, betyder det, at vedkommende har fravalgt at hans/hendes navn skal optræde i offentlige databaser.
Vær opmærksom på: Feltet bliver rødt i din indkomne ansøgning, fordi der er uoverensstemmelser mellem det navn vedkommende er registreret med i CPR og dét, der står anført i ansøgningsdata. Hvis betingelserne for sagsbehandlingen ellers er opfyldt, kan du behandle sagen.
'Ung under 18' OBS - opdateres i forhold til MitID
Hvor? - Ansøgningsdata på indkommende sag
Står der ’Ung under 18’ ved en ansøger eller den, der skal medsignere, i stedet for et navn og feltet er rødt, skal du være opmærksom på, om personen skal og må signere.
Vær opmærksom på: Denne besked KAN stå der, selv om personen er over 18.
Kvitteringer – (grønne markeringer)
Hvor? - når du har ajourført oplysninger i PERSON
Når du har afsluttet en registrering eller rettelse, vil du modtage en kvittering markeret med grønt, som f.eks. nedenstående beskeder.