Når der skal ske en registrering af en hændelse i form af:
- Navneændring (personen, der skal have en navneændring), eller
- Kirkelige handlinger som dåb, konfirmation, vielse og velsignelse, hvor den pågældende er genstand for handlingen.
følger der ikke en retlig forpligtelse til registrering af disse hændelser. Borgeren har ikke et retskrav på at få foretaget og registreret hændelsen.
Hvad skal 1.16-myndigheden gøre?
1.16-myndigheden skal træffe afgørelse om afslag på at udtage adm. personnummer og give hændelsesmyndigheden besked herom. Hændelsesmyndigheden modtager besked om afslaget fra 1.16-myndigheden pr. mail til myndighedens officielle postkasse. Til brug for 1.16-myndighedens tilbagemelding anvendes denne makro.
1.16-myndigheden bør overveje en politianmeldelse. Læs mere i artiklen, der er nævnt nedenfor.
> Find artikel "Afslag på administrativt personnummer – hvad skal der ske hos 1.16-myndigheden?"
> Find procedure vedr. implementering af initiativ 1.16
> Find skema ”Bestilling og sagsbehandling – administrativt personnummer”
Hvad skal hændelsesmyndigheden gøre?
Hændelsesmyndigheden må ikke foretage hændelsen eller gennemføre den kirkelige handling, som personen ønsker, samt den efterfølgende registrering heraf, men skal træffe afgørelse om at give personen et afslag herpå.
> Find artikel "Afslag på administrativt personnummer – hvad skal der ske hos hændelsesmyndigheden?"