> Find procedure vedr. implementering af initiativ 1.16
Læs evt. mere i afsnit 6.12 om afslag på administrativt personnummer.
Hvis ID-beviser ikke er tilstrækkeligt valide eller direkte falske, træffer 1.16-myndigheden afgørelse om afslag på at udtage et adm. personnummer.
Hændelsesmyndigheden modtager besked om afslaget fra 1.16-myndigheden pr. mail til myndighedens officielle postkasse. Til brug for 1.16-myndighedens tilbagemelding anvendes denne makro.
Konsekvensen bliver, at I som hændelsesmyndighed ikke må foretage hændelsen eller gennemføre den kirkelige handling samt den efterfølgende registrering heraf fx en navneændring, en dåb eller en vielse, men skal træffe afgørelse om at give personen et afslag herpå.
I skal som hændelsesmyndigheden træffe en afgørelse overfor personen, som opfylder forvaltningslovens regler. Opmærksomheden henledes på forvaltningslovens § 19 om pligt til partshøring inden afgørelsen og § 22 om, at afgørelsen skal være ledsaget af en begrundelse.
I kan vælge at sende en høringsskrivelse til personen med et udkast til en afgørelse med et afslag. Personen skal have mulighed for at komme med indsigelser/bemærkninger med en frist på fx 14 dage. På den baggrund kan I træffe en afgørelse om, at den kirkelige handling ikke kan gennemføres og registreres, idet det ikke har været muligt at udtage et administrativt personnummer på baggrund af de forelagte ID-beviser.
Samtidig skal I som hændelsesmyndighed oplyse personen om, at afgørelsen ikke kan påklages.