Hvis borger HAR bestilt sin attest med MitID
Hvis borgeren har bestilt sin attest til brevforsendelse på borger.dk med MitID, og i sin bestilling skrevet en adresse, de ønsker attesten sendt til, må du sende attesten til den angivne adresse. De må gerne skrive navn og adresse på en anden end dem selv, f.eks. familie eller en advokat. Dette trådte i kraft ved lanceringen af digital attestbestilling i juli 2018.
> Find attestbestilling på borger.dk
> Læs mere om digital attestbestilling
Hvis borger IKKE har bestilt sin attest med MitID
Hvis en borger IKKE har bestilt sin attest med anvendelse af MitID på borger.dk og ønsker en attest sendt til udlandet, må den ikke sendes direkte til borgeren, men efter aftale med vedkommende til den nærmeste danske repræsentation. De danske repræsentationer finder du på Udenrigsministeriets hjemmeside. Borgeren kan afhente attesten mod forevisning af ID. Der må påregnes et gebyr på udleveringen.
> Find Udenrigsministeriets hjemmeside 'Find os i verden'
Legalisering
Hvis attesten skal legaliseres, henvis da borgeren til at læse nærmere om legalisering på um.dk eller find kontaktoplysninger. Det er borgerens eget ansvar at sørge for legalisering.
> Læs mere om legalisering på Udenrigsministeriets hjemmeside
> Find kontaktoplysninger til Udenrigsministeriet og andre myndigheder
________________________