Vær opmærksom på: Fra 1. januar 2023 er det alene 1.16-myndigheder, som har bemyndigelse til at udtage adm. personnummer.
Grundlaget for at udtage et administrativt personnummer ved forskellige registreringer er:
-
Jordemoderanmeldelse på papir, hvis mor ikke har personnummer
-
O/A-erklæring på papir, hvis far (en af forældrene) ikke har personnummer
-
Dødsattest og anmodning om begravelse/ligbrænding på papir, hvis afdøde ikke havde personnummer
-
Anmodning om dåb af barn født i udlandet, som ikke har personnummer
-
Vielse, hvor en eller begge ikke har personnummer
-
Velsignelse, hvor en eller begge ikke har personnummer
-
Konfirmation, hvor konfirmanden ikke har personnummer
- Dødfødt barn, som ikke skal have et almindeligt personnummer.
Dokumentationen kan være:
- Pas (skal være det primære ID-bevis)
- Fødsels- og navneattester fra hjemlandet
- Vielsesattest, evt. skilsmissepapirer
- Asylkort/Opholdskort
Du finder vejledninger til udtagelse af det administrative personnummer herunder.
__________________________
Tips til overvejelse før du udtager et administrativt personnummer
Administrativt personnummer - oversigt til udtagelse
Registrering i PERSON - Adm. personnummer