Vær også opmærksom på: Fra 1. januar 2023 er det alene 1.16-myndigheder, som har bemyndigelse til at udtage adm. personnummer.
> Find skema med oversigt over 1.16-myndigheder
> Find artikel om nye regler, struktur og organisering, når der skal udtages et adm. personnummer
Når der skal foretages en registrering på en person, der ikke allerede har et personnummer, skal der udtages et administrativt personnummer af en 1.16-myndighed. Det drejer sig om borgere, der er født i udlandet, og som ikke tidligere enten har boet i Danmark eller fået tildelt et administrativt personnummer af en anden myndighed, f.eks. SKAT.
Det administrative personnummer skal udtages i forbindelse med følgende hændelser, hvor personen ikke allerede har et personnummer:
- Dåb af et barn, der er født i udlandet.
- Vielse, hvor én eller begge ikke har personnummer.
- Fødsel, når mor ikke har personnummer (barnet har heller ikke personnummer, men barnet får personnummer i forbindelse med registrering af fødsel, efter at der er udtaget et adm. personnummer til mor).
- O/A-erklæring, når far (eller mor har adm. personnummer) ikke har personnummer.
- Dødsfald, når afdøde ikke havde personnummer.
- Velsignelse hvor én eller begge ikke har personnummer – HUSK at den borgerlige eller udenlandske vielse skal være registreret INDEN registrering af velsignelse
- Navneændring på en dansk statsborger, der bor i et land, der følger statsborgerretsprincippet
Vær opmærksom på: Ved faderskab skal der IKKE udtages administrativt personnummer til far, hvis forældrene var gift på fødselstidspunktet.
Dødfødte børn skal også registreres på baggrund af et administrativt personnummer. Det er dog andre regler, der gælder i forbindelse med dødfødte børn. Se det særlige område for dødfødte børn.
> Find adm. personnummer for dødfødte børn