For at registrere en dåb af en asylansøger skal du have et grundlag for at kunne udtage et administrativt personnummer på asylansøgeren, der skal døbes.
Vær opmærksom på: Fra 1. januar 2023 er det alene 1.16-myndigheder, som har bemyndigelse til at udtage adm. personnummer.
> Læs om administrativt personnummer
Personnummeret skal både oplyses til personen selv og tilbagemeldes til Udlændingestyrelsen
> Find flere oplysninger til Udlændingestyrelsen på nyidanmark.dk
Grundlaget er et asylansøgerkort (Whitecard), se herunder:
Asylansøgere har ikke opholdstilladelse og har derfor hverken personnummer eller dansk folkeregisteradresse. Det er Udlændingestyrelsen, der er myndighed for registrering af asylansøgere og udsteder asylansøgerkortet.
Når du har udtaget det administrative personnummer, skal du registrere dåben på almindelig vis.
> Læs om at registrere en dåb/fremstilling
Du skal tilbagemelde det administrative personnummer til Udlændingestyrelsen.
Vær opmærksom på: At du efter dåben IKKE kan udstede fødsels- og dåbsattest MEN i stedet kan udskrive en bekræftelse på dåben på almindeligt papir. Det administrative personnummer må IKKE stå i dokumentet.
________________________
Øvrige relevante links
Se video af hvordan du udtager et administrativt personnummer
Læs andre artikler om at udtage et administrativt personnummer
Attestguide - medlemskab
Grundlag - Administrativt personnummer