Hvis de pårørende eller bedemanden henvender sig, fordi der ønskes noget andet end det, der blev anmodet om og evt. afgjort i første omgang, skal begravelsesmyndigheden gøre følgende:
Der er ændring af præst (ikke gejstlig medvirken - se nedenfor), kirkegård, krematorium, dato/sted for kirkelig handling i folkekirken:
Sagen er endeligt registreret i PERSON
Hvis begravelsen er endeligt registreret, skal du finde afgørelsen i Indkomne sager. Det gør du ved at taste afdødes personnummer -> klik på Vis -> find afgørelsen under fanen Begravelse.
Udskriv afgørelsen og ret den til med kuglepen, underskriv og skriv dato for rettelsen. Scan den nye version og send den med sognets digitale post til relevante parter. Den nye afgørelse arkiveres i 5 år. Til slut retter du i PERSON fra afdødes personside under Ret/fortryd -> begravelse.
> Læs om sikker kommunikation med Digital Post
> Læs om stempel du skal bruge
Sagen ligger i Vent
Hvis sagen endnu ligger i Vent, finder du anmodningen i personens venteregister. Find afgørelsen under fanen Begravelse -> udskriv og ret afgørelsen med kuglepen og underskriv med dato. Scan den nye version og send den med sognets digitale post til relevante parter.
Derefter retter du de relevante oplysninger på sagen i Vent, således at rettelserne gemmes i PERSON, når begravelsen bliver endeligt registreret.
Vær opmærksom på: Hvis du retter hændelsen i Vent på dagen for den kirkelige handling, inden den finder sted, skal du huske at markere nederst, at sagen skal i Vent som godkendt, så du efter den kirkelige handling har fundet sted, går ind i venteregistret og registrerer begravelsen endeligt.
Der er ændring til Gejstlig medvirken
(Der skal f.eks. ændres mellem præst/ingen præst, eller der er ved en fejl markeret præst fra trossamfund).
Sagen ligger i Indkomne sager
Du skal have en ny digital anmodning, hvor der er markeret korrekt.
Vær opmærksom på: Du må IKKE afvise eller slette den sag, du allerede har i Indkomne sager; du skal lade den ligge, som den er. Ellers kan du ikke behandle den nye digitale sag, og skal have den på papir i stedet for.
Når du afgør den nye digitale sag, vil du blive spurgt, om du vil slette de andre sager, der ligger. Det klikker du ja til.
Sagen ligger i Vent
Når sagen er afgjort i systemet, kan du ikke behandle en ny digital sag. Du skal slette sagen fra Vent og have en ny anmodning på papir, som du skal registrere manuelt via Indberet -> Dødsfald -> Begravelse.
Anmodningen skal dateres, stemples og underskrives på side 2 og sendes sikkert til præst, kirkegård, krematorium, Skifteret, anmelder og bedemand.
Afgørelsen skal arkiveres i det fysiske arkiv i 5 år.
> Læs om sikker kommunikation med Digital Post
Sagen er endeligt registreret i PERSON
Hvis der f.eks. er registreret en anmodning uden kirkelig handling, og der skal være en kirkelig handling alligevel, skal du fortryde begravelsen i PERSON via Ret/fortryd -> Begravelse.
Herefter skal du have en ny anmodning på papir, som du skal registrere manuelt via Indberet -> Dødsfald -> Begravelse.
Anmodningen skal dateres, stemples og underskrives på side 2 og sendes til præst, kirkegård, krematorium, Skifteret, anmelder og bedemand.
Afgørelsen skal arkiveres i det fysiske arkiv i 5 år.