Vi oplever desværre, at en del borgere får en fejlmeddelelse, når de skal signere en ansøgning på borger.dk.
Vi har nu kunnet konstatere, at fejlen næsten udelukkende opstår, når borgeren bruger et apple-produkt (IPhone, IPad eller MacBook) med Safari-browser. Vi har derfor fået lagt følgende meddelelse på selvbetjeningsløsningerne på borger.dk:
Hvis en borger kontakter dig vedrørende en signeringsfejl, skal du vejlede på følgende måde:
1. Anbefal borgeren at bruge en pc eller at installere en anden browser på vedkommendes Apple-produkt. En anden browser kan hentes gratis i AppStore. Derefter skal borgeren logge på borger.dk fra denne browser.
2. Hvis borgeren efter gentagende forsøg ikke er lykkedes med at signere en ansøgning med MitID, må borgeren gerne udfylde en ansøgning på papir. Ansøgningsblanketter finder du på denne side.
Hvis det drejer sig om en navneændring, og borgeren oplyser, at vedkommende allerede har betalt, skal du oplyse om, at pengene alene er reserveret på kontoen, da vi ikke kan trække beløbet, før borgeren har signeret. Hvis borgeren ønsker at få slettet reservationen på kontoen, skal borgeren skrive og anmode om det.
> Borgeren skal skrive til betalingspostkassen (betaling@km.dk)
I mailen skal borgeren skrive det fulde nuværende navn på den person, der er søgt navneændring på samt fødselsdato.
> Læs også i seneste nyhedsbrev
- og
> Læs på P-supportforum om reserveret gebyr
Du skal selv vejlede og ikke opfordre borgeren til at ringe til os.
Vi er ikke den eneste myndighed, der er ramt af denne fejl, og Digitaliseringsstyrelsen og Nets er opmærksomme på problemet, som vi desværre ikke selv kan løse.