Får du henvendelse fra udrejste personer om attester på afdøde forældre/bedsteforældre, må du ikke bare sende dem, selvom du har fået e-mail eller har talt med dem telefonisk.
Reglerne for udlevering af attester er altid de samme:
Der SKAL være dokumentation for, at vedkommende er i familie i lige linje (forældre, børn) med den afdøde person, der ønskes attest på. Det skal være i form af attester eller kirkebogsopslag.
Der skal altid vises ID. Er det ikke muligt, skal du sende attesterne til en dansk ambassade/konsulat i det land ansøger bor i, og så skal attesterne hentes der mod forevisning af ID. Der kan være et gebyr.
Eller:
Der skal sendes fuldmagt til en person, som kan komme på kontoret og vise ID. Fuldmagten skal sendes med alm. post - den må IKKE scannes og mailes. Du skal have den originale signatur.
Bor den, som får fuldmagten ikke i dit sogn, kan du sende attesterne til det sogn, de skal afhentes i, hvis det er langt væk fra dig.
> Find henvisning til Cirkulære 57 (læs §10)
Ønskes attester på personer, som er mere end 110 år gamle, kræves ikke familiær forbindelse, men der skal stadig forevises ID ved udlevering af attesten.
> Læs også om fuldmagt til afhentning af attest på den borgerrettede hjemmeside personregistrering.dk
______________________________
Øvrige relevante artikler