Registrering af dødsfald
Lægen anmelder som hovedregel alle dødsfald, der sker i Danmark, via SEI (Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem), og begravelsesmyndigheden modtager herefter disse indberettede dødsfald i PERSON i de indkomne sager.
- Hvis lægen ikke har anmeldt dødsfaldet digitalt, skal begravelsesmyndigheden registrere dødsfaldet.
> Læs om nye retningslinjer for registrering af dødsfald (dec. 2023)
> Læs hvordan du registrerer dødsfald på papir
- Den sønderjyske kommune registrerer dødsfaldet på personer bosiddende i Sønderjylland.
- Hvis afdøde døde i udlandet, skal anmelder/bedemand sørge for, at Folkeregistret i bopælskommunen registrerer dødsfaldet på baggrund af en dødsattest.
Hvem er begravelsesmyndigheden, der skal registrere begravelsen?
- Hvis afdøde havde fast bopæl i Danmark, er begravelsesmyndigheden dét sogn, der er knyttet til afdødes adresse, der skal behandle anmodningen om begravelse/ligbrænding.
- Hvis afdøde ikke havde fast bopæl eller døde i Sønderjylland, registrerer kommunen dødsfaldet, og hændelsessognet, hvor handlingen skal ske, er begravelsesmyndighed og behandle anmodningen om begravelse/ligbrænding.
> Læs Dødsfald i Danmark - Begravelsesmyndighed ved bopæl i udlandet eller ingen fast adresse
> Læs artikel om dødsfald i udlandet, hvordan et dødsfald og begravelse skal registreres, hvis dødsfaldet er sket i udlandet
____________________________
Øvrige relevante links
Dødsattest (påtegning C og D) mere end 50 km fra begravelsesmyndigheden
Dødsattest, som er signeret digitalt af læge og/eller politi