Indhold
Undtagelser for gebyr
Navneændring ved vielse
Navneændring for flere i familien samtidig
Barns navneændring følger en forælders
Kønsskifte/Transkønnet
Gebyr ved digital ansøgning
Hvornår hæves gebyret?
Gebyr ved papiransøgning
Reservering af gebyr
Refusion af gebyr
Ansøger vil ændre i ansøgningen
Du kan IKKE få refunderet gebyret hvis
___________________________
> Find henvisning til Vejledning om navne og læs om gebyr i afsnit 8
Som udgangspunkt er alle navneændringer gebyrbelagte. Du betaler ikke for navne, men for sagsbehandlingen, derfor er det heller ikke gratis at få et navn tilbage, du tidligere har båret.
Undtagelser for gebyr
Navneændring ved vielse
Du skal ikke betale gebyr for en navneændring ved vielse hvis navneændringen skaber navnefællesskab med din ægtefælle. Navnefællesskab er ikke afhængig af placeringen af navnene. Skal ægteparret have et fælles navn, men den ene vil have det som efternavn, og den anden som mellemnavn, er der stadig navnefællesskab.
Hvis begge parter ændrer navn, men kun den ene tager et navn fra den anden part, er der også tale om navnefællesskab, og begge navneændringer er gratis.
Ønsker begge parter blot et nyt fornavn, bytter om på navne, eller sletter et eget mellem- eller efternavn, er det almindelige navneændringer med gebyr.
Den gebyrfrie periode ved vielse løber indtil 3 mdr. efter vielsesdatoen. Dvs. er man gift d. 2. juni, er sidste dag for gebyrfri navneændring d. 1. september.
Navneændringen ved vielse skal være igangsat i den periode; hvis afgørelsen først falder efter de 3 mdr., har det ingen betydning, men hvis ansøgningen kommer d. 2. september, skal der betales gebyr.
Vær opmærksom på: Hvis man ønsker navneændring efter vielsen har fundet sted, inden for de 3 mdr., skal man stadig ansøge om navneændring ved vielse. Hændelsesdatoen vil dog blive fra registreringsdatoen, ikke fra vielsesdatoen, da man ikke kan lave en ansøgning med tilbagevirkende kraft.
Navneændring for flere i familien samtidig
Hvis en familie beslutter sig for at ændre navne samtidig, skal der kun betales et enkelt gebyr. De ansøgninger, hvor der ikke skal betales, skal henvise til referencenummeret på den sag, hvor der er betalt.
Familie i dette tilfælde betyder forældre og børn under 18. To søskende, som begge er over 18 skal betale for hver deres navneændring. Der er ikke krav om navnefælleskab.
Vær opmærksom på: Ansøgningerne skal være igangsat inden for 14 dage. Kommer der ansøgninger på to personer med en måneds mellemrum, skal der betales to gebyrer.
Vær opmærksom på: der er IKKE krav om navnefællesskab når flere i familien ændrer navn samtidig.
Barns navneændring følger en forælders
Hvis en forælder har lavet navneændring for sig selv, og et barn under 18 senere skal have samme slægtsnavn, skal der ikke betales gebyr for barnet. Et barn kan følge sin forælders navneændring gebyrfrit indtil sin 18 års fødselsdag. Dog skal barnet være født, da forælderen lavede sin navneændring.
Vær opmærksom på: Denne regel gælder kun for slægtsnavne, og der skal opstå navnefællesskab mellem forælder og barn. Hvis der kun søges om ændring af et fornavn, kan det IKKE gøres gebyrfrit.
Kønsskifte/Transkønnet
Navneændring ved kønsskifte er IKKE fritaget for gebyr.
Gebyr ved digital ansøgning
Gebyret skal betales i forbindelse med ansøgning på borger.dk.
Der er mulighed for at betale med flere betalingskort og Mobile Pay.
Har borgeren ikke et af de mulige kort eller Mobile Pay, kan ansøgningen godt gennemføres digitalt alligevel. Der skal i det tilfælde laves en aftale med sognet om, at betalingen kan ske i banken eller via netbank ved brug af girokortet bagerst på papirblanketten til Navneændring.
Borgeren skal markere, at der ikke skal betales og i bemærkninger skrive, at det er efter aftale, og at borger sender kvittering fra banken til sognet.
Du skal oplyse, at ansøgers fulde nuværende navn skal skrives i feltet ”Besked til modtager” ved betaling i netbanken.
Du skal have en kvittering for betalingen fra netbank eller bank (ikke bankudtog). På den kvittering skal det fremgå, at der er hævet et beløb, svarende til det aktuelle gebyr. Der kan stå, at pengene er sendt til Kirkeministeriet, der kan stå Social- og Ældreministeriet, eller de sidste 8 cifre fra girokortet – 84698857 – kan fremgå.
Du må ikke behandle ansøgningen, før du har dokumentation for betalingen.
Hvis ansøger ikke har vedhæftet kvitteringen selv, skal du selv vedhæfte kvitteringen for betaling på den digitale sag under Noter.
Der er forskellige status på betaling. Gebyret kan også bare være reserveret i banken, og ikke betalt.
> Læs om betalingsstatus i Indkomne sager
> Læs om 'Beløb reserveret, men ej betalt'
> Se skærmbilleder fra Navneændring på borger.dk
Hvornår hæves gebyret?
Når ansøger har givet sine betalingsoplysninger, reserveres gebyret på kontoen og hæves først, når ansøgningen er signeret. Skal flere signere ansøgningen, hæves pengene, når første signatur er registreret.
Fejler signaturen, vil gebyret vedblive at være reserveret. Der skal i det tilfælde laves ny ansøgning med ny betaling, og der kan evt. sendes en mail til betaling@km.dk med anmodning om annullering af reserveringen. Banken ophæver automatisk reserveringen, så det kan man også vælge at vente på. Nogle banket ophæver først reserveringen efter 30 dage.
> Læs om Betalingsstatus i Indkomne sager
> Læs om 'Beløb reserveret, men ej betalt'
Gebyr ved papiransøgning
Borgeren skal gå i sin netbank eller sin bank og betale girokortet nederst på papirblanketten.
Ansøger skal skrive sit fulde nuværende navn i feltet ”Besked til modtager”
Du skal have en kvittering for betalingen fra netbank eller bank (ikke bankudtog). På den kvittering skal det fremgå, at der er hævet et beløb svarende til det aktuelle gebyr. Der kan stå, at pengene er sendt til Kirkeministeriet, der kan også stå Social- og Ældreministeriet, eller de sidste 8 cifre fra girokortet – 84698857 – kan fremgå.
Kvitteringen for betaling skal arkiveres sammen med ansøgningen.
Reservering af gebyr
> Læs om Betalingsstatus i Indkomne sager
> Læs om 'Beløb reserveret, men ej betalt'
Refusion af gebyr
Vær opmærksom på: Med Vejledning om navne fra 2021 er reglen for refusion af gebyr uddybet i forhold til, at man ikke får gebyr refunderet, hvis man trækker sin ansøgning tilbage.
Dvs. hvis du bliver kontaktet af en borger, som siger, at den ansøgning du har modtaget, ikke skal behandles alligevel, f.eks. fordi personen selv har ændret mening, barnet har ændret mening eller personen, som har medsigneret, har ændret mening, eller ikke vil medsignere, så kan borgeren IKKE få gebyret refunderet. Det, at du skal ind på sagen, skrive en note om, hvorfor den afvises, og afvise sagen, betragtes som sagsbehandling. Når du har afvist sagen, er den færdigbehandlet.
Vær opmærksom på: Det betyder også, at det er forventeligt, at begge forældre/stedforældre/ plejeforældre signerer ansøgning om navneændring på børn; derfor kan gebyret ikke refunderes, hvis den ene forælder har ændret mening, og derfor ikke har signeret, eller hvis den første forælder ikke har sikret sig, at den anden forælder vil signere.
Det samme vil gøre sig gældende hvis samlevere/ægtefolk ikke signerer på modpartens ansøgning, hvor der er betalt gebyr (senere end 3 mdr. efter vielse).
I de ganske få tilfælde, hvor ansøgningen er sendt ved en regulær fejl, kan der blive tale om refusion.
Ansøger vil ændre i ansøgningen
Hvis borgeren samtidig med tilbagetrækningen giver udtryk for, at der skal laves en ændring i ansøgningen FØR du afviser sagen i PERSON, og derfor FØR sagen er færdigbehandlet, så kan ændringen ske for samme gebyr.
Hvis det er en mindre ændring, kan du rette til i ansøgningen, og bede ansøger om at skrive en mail om ændringen, som du kopierer ind under Noter, så der er dokumentation for ønsket om ændringen.
Hvis ansøger laver en ny ansøgning på borger.dk, skal der markeres, at der ikke skal betales og henvises til referencenummeret på den sag, hvor der er betalt.
Du kan IKKE få refunderet gebyret hvis:
- sagen afvises af sognet
- ansøgningen fortrydes (læs øverst i artiklen)
- sagen behandles hos Familieretshuset, og de giver afslag
Der er dog stadig andre situationer, hvor refusion af gebyr er muligt:
Er der betalt flere gebyrer for flere ens ansøgning, kan de(t) overskydende gebyr(er) refunderes.
Sognet eller borgeren selv skal skrive til betalingspostkassen på nedenstående e-mail adresse og anmode om refusion.
> Skriv til betalingspostkassen på betaling@km.dk
Vær opmærksom på: Mailadressen er ikke en sikker mail for borgeren, derfor skal borgeren ikke sende e-mails, der indeholder personnumre.
Hvis du skriver på vegne af borgeren, kan du sende sikkert fra din sognepostkasse til betalingspostkassen, og kan dermed godt skrive fulde personnumre. Der skal oplyses om fejlen, fuldt navn og personnummer på ansøger og også gerne referencenummer.
Sagen gennemgås, og hvis det vurderes, at gebyret skal refunderes, sendes sagen videre til Social- og Ældreministeriet, som står for selve refusionen.
Social- og Ældreministeriet får pengene ved gebyrindbetaling, og derfor er det også dem, der skal refundere. De har dog ikke mulighed for at vurdere sagerne, derfor ligger den opgave hos Kirkeministeriets afdeling for personregistrering.
Er betalingerne sket med betalingskort på borger.dk, skal der ikke vedlægges bevis for betaling, men hvis betalingen er sket i netbank eller i bank via girokortet på papirblanketten, skal der vedlægges en kvittering (ikke bankudtog). På den kvittering skal det fremgå, at der er hævet et beløb svarende til det aktuelle gebyr. Der kan stå, at pengene er sendt til Kirkeministeriet, eller til Social- og Ældreministeriet, eller de sidste 8 cifre fra girokortet – 84698857 – kan fremgå.